Historien om Göta kanal

I USA har man den transamerikanska järnvägen som byggdes från kust till kust, mellan åren 1863–1869, i Sverige har vi Göta kanal. Göta kanal är en vattenväg som förbinder östkusten med västkusten. Idén om att sammanlänka olika delar av Sverige med hjälp av vatten har en lång historia. Faktum är att Gustav Wasa föreslog att man skulle bygga en kanal genom Eskilstuna redan på 1500-talet. Den blev klar 1610.

Under 1800-talet började sedan Baltzar von Platen fundera mer seriöst på idén och så småningom fick förslaget gehör i form av politiskt och ekonomiskt stöd. Under 1800-talet hade ju industrialiseringen börjat komma igång på allvar och därför blev vatten ett intressant transportsätt. 1810 startade projektet. Det skulle sedan ta 22 år, 58 000 arbetare och kosta 24 miljoner kronor innan Göta kanal stod klart. Kanalen är utan tvekan ett av vårt lands mest ambitiösa byggnadsprojekt någonsin. Tyvärr ersattes kanalen snart av järnvägen och på det stora hela blev den inte den ekonomiska framgång som man hade hoppats på. Men byggt är byggt, särskilt när man bygger i vatten.

Göta Hotell i Borensberg, kanske mest känd från filmen ”Göta kanal”.

Göta kanal är 558 kilmeter lång och innehåller 65 slussar. Ibland kallas den för ”Sveriges blå band”. På sommaren är den ett populärt turistmål med runt två miljoner besökare per år. Ett annat populärt smeknamn på kanalen är ”Skilsmässodiket” vilket beror på att paren som tar sig genom kanalen tillsammans på en båt ofta råkar i bråk över slussningen, navigeringen och ankringen. Det är inte helt lätt. Ändå rekommenderar jag varmt en tur på Göta kanal, man behöver ju inte ta sig hela vägen, eller ens åka i en egen båt. På flera ställen kan du istället hoppa på någon av turistbåtarna och åka delar av kanalen. Många av dessa båtar erbjuder även mat och tilltugg. Något att göra i sommar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

nitton + nitton =